perjantai 30. lokakuuta 2015

Vloggaaja tai somettaja mistä saat aiheesi?

Some-kouluttajana toimiessa on hauska nähdä kuinka entisestä vastarannankiiskestä tuleekin somessa omista mielenkiinnon aiheistaan tai yritystoiminnastaan postaava aktiivi.  On myös mielenkiintoista seurata kuinka yhä useampi ryhtyy bloggaamaan, saatikka pitämään videoblogia tai "vloggaamaan".

Ihan loistavaa!

Jotta yhä useampi rohkaistuisi pois mukavuusalueeltaan ja alkaisi julkisesti jakaa mielipiteitään tai hallitsemaansa tietoa, katsotaanpa mikä olisi hyvä konsti hypätä some-altaan syvään päähän...

Oletko kiinnostunut aloittamaan julkisen taipaleen sosiaalisessa mediassa?  Sitten jatketaan!






Mistä aiheet sisältöön?


Sisällöntuotanto on oikeastaan se kaikkein tärkein alue mihin kannattaa panostaa.
Sisältö on kuningas.

Jos somepostauksissa, videoissa tai blogeissa ei ole kiinnostavaa ja hyvin tuotettua sisältöä, mietipä miksi joku sinua seuraisi?

Aihepiiri ei ole ollenkaan niin tärkeä.  Voit kirjoittaa vaikka koiriesi leikkihetkistä ja jos teet sen hyvin, koiraihmiset ovat kiinnostuneita.  Jos syvintä osaamisaluettasi on tekniikka, luontomatkailu tai vaikkapa terveys, nämä ovat hyviä aihevalintoja.
Aihetta tärkeämpää on se viesti mikä välittyy videon katsojalle, podcastin kuulijalle, linkin klikkaajalle tai pidemmän somepäivityksen lukijalle.

Oletko intohimoinen?  Onko aihe sinulle tärkeä? Haluatko kertoa tästä nimenomaisesta topiikista muillekin, niin että hekin arvostaisivat sitä?

Jos olet löytänyt sen aiheen joka syömmesi sytyttää olet jo voiton puolella!  Yleisö kyllä löytää sinut.  Verkostoidu, postaa, jaa muiden tuotoksia tai linkkejä, ole aktiivinen, osallistu!
Varo: Feikki tai plätky esitys, olipa alustana mikä tahansa, ei saa vastakaikua. Liika mainostaminen karkoittaa potentiaaliset asiakkaat: Houkuttele hunajalla.  Käytä kuvia, älä pönötä.

Jos lähdet kysymään seuraajiltasi omissa some-kanavissasi mistä he haluaisivat kuulla, on se ihan ok.  Paitsi että saat luultavasti vastauksia ihan laidasta laitaan ja välttämättä yksikään ehdotuksista ei ole juuri sitä mistä itse haluaisit puhua.

Intohimo on kantava voima: Äitini on 89 -vuotias ja edelleen äärettömän kiinnostunut kaikesta maailmanmenosta. Toivon että itse olen samassa tilanteessa hänen iässään!




Mistä löytää omia mielenkiinnon tai intohimon kohteita


Somessa on usein vikana se, että me seuraamme ihmisiä - profiileja, kun meidän pitäisi pystyä seuraamaan omia mielenkiinnon kohteitamme.  Itse olen hyvä esimerkki: Postaan suomeksi ja englanniksi.  Sisällössäni on kissankuvia, Google-asiaa, somejuttuja, hömppää silloin tällöin, vakavia aiheita, Suomen matkailua, tekkijuttuja jne.  Jos inhoat kissoja mutta haluat silti nähdä muun sisällön niin voi sorppa...

Niin Twitter, Facebook, LinkedIn kuin Snapchat tai Instagramkin tarjoavat vain yhden henkilön kaikkea sisältöä, kielestä riippumatta, aihetta tunnistamatta.

Kaikkien parjaama ja monesti kuolleeksi julistettu Google+ teki sen mistä muut somealustat vasta unelmoivat:  Kokoelmat joihin jokainen profiili tai yrityssivu voi koota omat julkaisunsa aihepiireittäin.  Enää ei tarvitse seurata yrityssivua tai henkilöä, jokainen voi vain valita omat mielenkiinnon kohteensa joista saa päivitykset uutisvirtaan.

Tässä minun Kokoelmani




Suosittelen hyviä hakutoimintoja aiheistasi joko Googlen päähaussa, Google+:ssa, Twitterissä tai muissa somekanavissa: Jaa linkkejä hyviin artikkeleihin tai blogijuttuihin, etsi videoita YouTubesta, benchmarkkaa eli "vakoile" omia kilpailijoitasi ja tutki mikä sisältö on suosittua, kokeile Facebookin uutta "parempaa" hakua hashtageilla tai ilman.

Mitä apuvälineitä voisit käyttää sen oman osaamisen syvimmän tiedon julkistamiseen ja levittämiseen?

Itselläni on käytössä Google Alerts / Google ilmoitus -palvelu. Ilmainen, kuten Googlen tuotteet yleensä.  Seuraa omaa nimeäsi, yrityksen nimeä, ydinaiheita jne.
Näitä on paljon muitakin, mitkä ovat sinun vinkkisi tiedon löytämiseen?




Mistä lähteä liikkeelle jos haluat brändätä oman somepresenssisi?


Kysy itseltäsi ja sitten jo olemassaolevilta seuraajiltasi:

Mistä minut tunnetaan? Mihin aiheeseen minut liitetään?

Kysyin samaa taannoin Facebookissa ja vastaus oli Google, Google+, matkailu, some. Juuri tähän suuntaan olenkin halunnut profiloida itseni eli henkilöbrändäys on onnistunut.  Olen jakanut suurimman osan julkaisuistani juuri näistä aiheista, blogannut ja perustanut näihin liittyviä sometilejä joiden sisältöä uudelleenjaan ristiin.

Kun mietit mistä postaisit tai mitä jakaisit, voit olla levällään kuin Jokisen eväät, kunhan sinulla on joku ydinaihe tai aiheita. Pääasia on, ettet ole tylsä:  SoMepostaus ei ole lehdistötiedote!

Shokeeraa, naurata, ja houkuta sekä koukuta, pistä itsesi likoon.  Halloweenin kunniaksi vaihdoin Google+ profiilikuvani: Ei kovin imarteleva mutta porukka tykkää!



Mitä sinä olet mieltä, mikä tuntuu vaikeimmalta?

Lähetä kommentti